ik ga nieuwe schilderijen ophangen in de Matchbox samen met een sculptuur, en ga ook een werk buiten de Matchbox maken: een soort tag (soort graffiti-opschrift) in het grasveld.
+Hoe ga je dat juist doen?
Met kalk. ik heb eerst een sjabloon gemaakt uit een groot plastieken zeil en ga ik er met kalk overheen gaan.
Binnen welk thema ga je werken?
Geweld. Het is een thema dat me heel hard interesseert omdat het iets destructief is, terwijl kunst net constructief is. Als je die twee elementen samenbrengt, dan krijg je een mooi evenwicht.
Voor de schilderijen binnenin de Matchbox heb ik inspiratie gehaald uit films, vooral westerns: Charles Bronson en Once Upon A Time In The West.
Het woord dat ik in het gras ga zetten, komt van het NADSAT, dat is een soort fictieve jongerentaal die uitgevonden is door de schrijver van de film A Clockwork Orange in de jaren zeventig. Hij dacht dat het de jongerentaal van de toekomst zou worden. Ik vind deze taal zeer interessant omdat het een agressieve connotatie heeft, vooral door de link met de ultra-gewelddadige film. Het is zeker hier interessant, omdat er in het opvangcentrum veel mensen zijn die gevlucht zijn van extreem gewelddadige situaties.
+Je hebt het woord "sodding" op het gras gekalkt. Wat betekent dit woord juist?
"Fucking". Ik was op zoek naar een inhoudelijke overeenkomst tussen mij en Jack. Neen, het is niet wat je denkt (lacht)! Als ik met hem praatte, gebruikte hij nogal vaak dit woord: "I'm fucking gonna do this and that.." Ik wilde een link met hem leggen, op persoonlijk vlak, niet zozeer op vlak van zijn werk.
+Zijn er gelijkenissen tussen jouw schilderijen en die van Jack?
Op gebied van kleurgebruik en techniek zijn er overeenkomsten. Ook het gebruik van verf op krantenpapier en collagtechnieken zijn elementen die we gemeen hebben. Op inhoudelijk vlak is hij meer politiek geëngageerd terwijl ik me afzijdig houd van politiek.
Als mijn werk naast die van Jack hangt, heeft het de neiging om ook een politieke connotatie te krijgen. Maar dat vind ik niet erg. Als je samen met een andere kunstenaar tentoonstelt, dan moet er een interactie zijn met de andere. Ik denk dat we kunnen spreken over een soort kruisbestuiving omdat mijn werk bestuifd door zijn politieke geladenheid.
Wat vind je van de locatie?
In het begin was ik er niet zo voor te vinden maar nu vind ik het een toffe locatie.
Als ik bezig ben, krijg ik veel vragen van de mensen die hier onderdak krijgen. Ik heb zelfs de vraag gekregen wat kunst is (lacht). Daar heb ik natuurlijk niet op kunnen antwoorden. Er zijn hier mensen aanwezig die uit oorlogsgebieden komen en die nog nooit in hun leven kunst hebben gezien.
+Wat vind je van Jacks werk?
Ik zie er de kwaliteiten van in. Ik vind het misschien wat te politiek geladen, hoewel er wel humor in zijn werk zit. Nu, Jacks achtergrond is zeer gewelddadig. Ik heb me nooit in zo'n situatie bevonden. Anders zou ik misschien ook zo'n werk maken.
Langs de andere kant: heb je die kerel gezien die hier net binnenkwam? Hij heeft de oorlog in Oeganda meegemaakt. Hij is regisseur geweest en maakte komedies!
+Wanneer is het project voor jou geslaagd?
Als veel mensen het hebben gezien. Liefst krijg ik veel kritiek. Ik houd niet van te veel positieve commentaar, want dan geraak ik vast te zitten, heb ik het gevoel dat ik te goed bezig ben en ga ik steeds hetzelfde maken. Met negatieve kritiek kan je opnieuw beginnen nadenken. Weet je wat: in feite is het voor mij geslaagd van het moment dat ik kritiek heb gekregen.
++++++++++++
JACK MULELE
+Kan je het beschrijven wat je voor de Matchbox gaat maken?
Ik ga een tekening maken met de eenvoudige boodschap: "Just say no to war".
Wij hebben de capaciteit om na te denken en vrij te zijn, maar dat is niet het geval voor iedereen. Nog steeds bevinden zich vele mensen in een gedwongen situatie waarin ze dingen moeten doen die ze niet willen. Oorlog wordt hen opgelegd. Vaders, moeders en kinderen verliezen alles omwille van de geldzucht van enkelen.
+Heden ten dage kan iedereen de oorlogsellende uit alle hoeken van de wereld op de voet volgen door televisie en internet. Waarom wil je dit nogmaals uitbeelden?
Televisie en internet zijn slechts media waarlangs informatie wordt gezonden. De geest van de kunstenaar is iets dat onsterfelijk is. Dat is een groot verschil. Ik breng niet gewoon de realiteit in beeld, ik gebruik ook mijn geest, mijn verbeelding.
Je mag niet vergeten dat de menselijke verbeelding veel sterker is dan alle kennis tezamen. Het is deze verbeelding die kennis schept, en niet andersom. Heel onze wereld is opgebouwd vanuit deze creativiteit. Het is de grondslag. Een kunstenaar vertrekt vanuit deze verbeelding, terwijl de media gewoon informatie en kennis verspreiden.
Waar heb je je inspiratie gehaald?
Mijn bron van inspiratie is de wereld op zich. De wereld is de grootste universiteit en hij is nog gratis ook! Een gratis scholing. Ik houd gewoon mijn ogen open als ik naar buiten ga, of een krant lees.
+ Vormt je achtergrond een belangrijk aspect in je werk?
Neen. Er is overal ellende, niet alleen in het land van mijn herkomst. Zelfs in België is er ellende. Op de Belgische televisie schreeuwen ze heel de dag door (lacht)!
Men spreekt vaak over de ellende in Afrika. maar op de Afrikaanse televisie hoor je geen problemen over migratie. Hier wel (lacht). Het maakt dus niet uit waar ik me bevind. Hier, of in een andere stad, een ander land. Iedereen doet overal hetzelfde. Overal is er onrechtvaardigheid. Het is overal ook steeds hetzelfde gevecht. Of je nu vecht tegen de honger of tegen politiek onrecht. Vandaar dat ik pleit voor rechtvaardigheid in het algemeen, overal ter wereld, niet enkel voor mijn vaderland.
+De Matchbox is een zeer beperkte ruimte. Wat vind je hiervan?
Het is een kleine doos, dat is een feit. Maar zelfs in een gevangeniscel kan je een boodschap brengen. Voor mij is het een plaats om mijn boodschap te kunnen overdragen. De ruimte is beperkt, de tijd is gelimiteerd, maar daardoor is de boodschap klein, hapklaar,snel en zeer effectief. Het komt zeer direct en snel tot de kijker toe.
+Wat vind je van de locatie?
Je kan moeilijk een Matchbox zetten op een locatie waar de rijken en de gegoede burgers wonen (lacht).
De locatie is zeer toepasselijk om ik pleit voor respect en rechtvaardigheid voor iedereen, ongeacht hun culturele achtergrond. Het is belangrijk dat mensen die dit centrum bezoeken, deze boodschap meekrijgen. Zij die hier onderdak gevonden hebben verdienen respect. Denk je dat een moeder van drie kinderen naar hier komt voor haar plezier?
Hier zitten mensen die een portie hoop kunnen gebruiken, geen angst en vijandigheid. Hopelijk kan mijn werk voor Matchbox hierin een rol spelen.
++++++++++++++++++++++++++
MATCHBOX ON TOUR LIMBURG
Vernissage: 10/04/2011 vanaf 14:30h.
Doorlopende expositie: 11/04 – 24/04/2011
Locatie: Opvangcentrum ‘De Bark’
Kapelstraat 73/2, Heusden-zolder
De Matchbox verhuist dan naar Hasselt:
wanneer: 30/04/2011 - 01/05/2011
Locatie: CIAP (Armand Hertzstraat 21
3500 Hasselt )
TEKST: RINGO GOMEZ-JORGE
FOTO'S: ARTUR ERANOSIAN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten