Matchbox on Tour Editie 2011-2012

Van april tot en met november 2011 trekt een heel bijzondere tentoonstelling door Vlaanderen.

Matchbox on Tour is een tentoonstellingsproject op wielen. De kunstenaarsbox houdt in elke provincie halt. Een exclusief kunstenaarsduo gaat er aan de slag rond diversiteit.

De box biedt 2 kunstenaars de ruimte om hun visie op diversiteit en kunst tentoon te stellen, met een directe link naar de plaats waar de box gehuisvest wordt.

De nadruk ligt op de interculturaliteit binnen de samenleving. Om dat te vertalen naar beeldende kunst, is de inbreng van ZebrArt uiterst belangrijk. ZebrArt biedt gevluchte kunstenaars een platform. Uit hun pool van niet-westerse kunstenaars worden 5 mensen uitgenodigd een duo te vormen met een westerse kunstenaar die curator Pieter Vermeulen aantrekt. Verschillende mensen, onderlegd in verschillende disciplines, elk met andere etnische wortels, andere vormen van beeldexpressie. Matchbox on Tour wordt het rijdend bewijs dat kunst van en voor iedereen is.

Schrijver Ringo Gomez-Jorge en fotograaf Artur Eranosian kregen de opdracht om de tour te documenteren. Ze brengen alles samen op deze blog. Zo kunt u Matchbox on Tour thuis en ter plaatse opvolgen.

Dit is een project van KUNSTWERK[t] in samenwerking met Creatief schrijven, Centrum voor Beeldexpressie en ZebrArt.

donderdag 7 april 2011

MATCHBOX KUNSTENAARS ONDER DE LOEP

Op zondag 10 april opent de Matchbox in Heusden-Zolder zijn deuren aan het opvangcentrum De Bark en zullen Niels Vaes en Jack Mulele de wereld tonen wat ze samen gemaakt hebben. We zullen hun werkproces op de voet volgen, maar eerst nemen we beide kunstenaars onder de loep. Wat voor vlees hebben we zowaar in de kuip? 

Om dit te onderzoeken is er niets beters dan de vragenlijst van Proust. Schrijver Marcel Proust staat niet enkel bekend om zijn 10 000 bladzijden tellende oeuvre, hij heeft ooit een legendarische vragenlijst opgesteld. Op basis van deze vragen kan je een persoon perfect analyseren, beweerde hij en beweert men nog steeds. Wij maken er alvast gebruik van om onze kunstenaars eens diep in de ogen te kijken.

++++++++++++++++++++++++++

DE TEST VAN NIELS VAES


+Wat is jouw belangrijkste karaktertrek?
Ik ben nooit echt slecht gezind. En als dat zo is, zal het snel over zijn.

+Wat is jouw liefste bezigheid?
Op café zitten en sporten. Dit zijn misschien twee tegenpolen maar ik ben er nog niet uit wat ik het liefste doe. 

+Wat is jouw droom van geluk?
Hier en nu. Ik ben gelukkig. 

+Wat is jouw voornaamste tekortkoming?
Nonchalance. Ik ben niet snel tevreden over een werk maar wel snel klaar. Ik ben ook nonchalant in mijn privéleven, zeker op vlak van relaties en dergelijke.

+Wat zou jouw grootste ongeluk zijn?
Om de mensen te verliezen die het dichtst bij mij staan. En natuurlijk tot besef komen dat mijn kunstenaarscarrière een flop wordt. 

+Welke kwaliteit waardeer je in een kunstenaar?
Doorzettingsvermogen. Als kunstenaar werk je heel individueel en moet je soms opboksen tegen de rest van de wereld. 

+Wat zou je willen zijn?
Iemand onder de groten. Over honderd jaar moeten ze mij nog altijd kennen.

+In welk land zou je het liefst willen wonen?
Ik woon heel graag in België maar vorig jaar ben ik naar New York geweest en die stad heeft een zeer sterke indruk op mij nagelaten. Noorwegen is één van de mooiste landen die ik ook heb gezien. Daar wil ik mijn pensioenjaren doorbrengen.

+Wat is jouw lievelingskleur?
Ik denk blauw. Morgen kan dat weer iets anders zijn. Ik zie het liefste combinaties van kleuren.

+Van welke bloem hou je?
Het madeliefje. Ze groeien overal zonder dat iemand erom vraagt. Een vlakte vol madeliefjes kan een heel indrukwekkend zicht opleveren. 

+Wat is jouw lievelingsvogel?
De spreeuw, omdat wij naar het schijnt veel gemeenschappelijke kenmerken hebben.

+Wie zijn jouw favoriete heldinnen?
Mijn moeder komt op de eerste plaats. Zij heeft mij het leven gegeven en zorgt ervoor dat ik niet verhonger. 
Daarnaast misschien Rosa Parks.

+Wie zijn jouw favoriete componisten/muziekgroepen?
Wu-tang Clan, David Bowie, Dubliners, Pearl Jam, Bob Dylan, Frank Sinatra, Johnny Cash, Mutton, The Smiths, Turbonegro, Snoop Dogg, Ennio Morricone, …

+Wie zijn jouw favoriete schilders?
Caravaggio, Céezanne, Hopper, Rachid Ben Ali, Blinky Palermo, Gerhard Richter, Raoul de Keyser, Ed Paschke en Ed Ruscha.

+Wie zijn jouw helden?
Mijn vader, mijn broer, mijn kameraden, … Zij zorgen ervoor dat ik gelukkig ben. Wat kan je nog meer van een held vragen?

+Wat verafschuw je boven alles?
Jaloezie. Toch herken ik dit soms ook in mezelf.

+Welke militaire gebeurtenis bewonder je het meest?
De overwinning van de geallieerden op de nazi’s. Ik ben eens naar een militaire begraafplaats geweest.  Dit riep veel bewondering en respect bij mij op. 

+Hoe zou je willen sterven?
Ik wil me er volledig van bewust zijn dat het gebeurt en weten dat ik alles heb gedaan om in leven te blijven.

+Wat is jouw geestelijke conditie op het moment?
In mijn hoofd gaat het er redelijk chaotisch aan toe. Maar als ik die drukte terug kan kanaliseren komt het wel in orde.

+Wat is jouw lijfspreuk?
Alles komt wel goed, dat doet het altijd.

+Wie/wat is jouw grootste invloed en waarom?
Dat is misschien wel Frank Harper. Hij representeert voor mij alles wat cool is. 

+Wat is jouw grootste angst?
Om achter te blijven en uiteindelijk niets meer te hebben.

+Wat is jouw meest gewaardeerde bezitting?
Mijn hond? Kan dat? Ik zou ook kunnen zeggen mijn laptop, maar ik zou me niet slecht voelen moest hij kapot gaan.


++++++++++++


DE TEST VAN JACK MULELE




+Wat is jouw belangrijkste karaktertrek?
Mijn belangrijkste karaktertrek is mijn zeer positieve ingesteldheid.

+Wat is jouw liefste bezigheid?
Tekenen.

+Wat is jouw droom van geluk?
Ik zou zeer graag in mijn artistieke droombubbel willen leven.

+Wat is jouw voornaamste tekortkoming?
Ik ga heel hard op in wat ik doe. Mijn tekortkoming hierin is dat ik eigenlijk slachtoffer ben van mijn passie.

+Wat zou jouw grootste ongeluk zijn?
Dat ik me zou moeten bezig houden met iets dat niet kunst is.

+Welke kwaliteit waardeer je in een kunstenaar?
Innovatie. Kunstenaars moeten vooral vernieuwend zijn.

+Wat zou je willen zijn?
Een kunstenaar, niet meer en niet minder.

+In welk land zou je het liefst willen wonen?
Daar heb ik momenteel geen antwoord op.

+Wat is jouw lievelingskleur?
Rood.

+Van welke bloem hou je?
Rozen.

+Wat is jouw lievelingsvogel?
De arend.

+Wie zijn jouw favoriete heldinnen?
Mijn heldinnen zijn mijn bron van inspiratie. Ik ga ze niet noemen.

+Wie zijn jouw favoriete componisten/muziekgroepen?
Nachtmuziek.

+Wie zijn jouw favoriete schilders?
Pablo Picasso, Jackson Pollock, Salvador Dali, Francis Bacon. 

+Wie zijn jouw helden?
In mijn leven ben ik mijn eigen held.

+Wat verafschuw je boven alles?
Het meest afschuwelijke zou zijn dat ik mijn artistieke visie verlies.

+Welke militaire gebeurtenis bewonder je het meest?
Ik bewonder er geen.

+Hoe zou je willen sterven?
Geen idee.

+Wat is jouw geestelijke conditie op het moment?
Op dit moment ben ik zeer gefocust op de creatie van nieuw werk.

+Wat is jouw lijfspreuk?
Nooit opgeven. 

+Wie/wat is jouw grootste invloed en waarom?
De maatschappij, het leven.

+Wat is jouw grootste angst?
Mijn grootste angst is om op een moment te stuiten waar ik niets nieuws durf te proberen.

+Wat is jouw meest gewaardeerde bezitting?
Mijn canvas.



TEKST: RINGO GOMEZ-JORGE

(foto Niels Vaes: Christophe Ketels)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten