Matchbox on Tour Editie 2011-2012

Van april tot en met november 2011 trekt een heel bijzondere tentoonstelling door Vlaanderen.

Matchbox on Tour is een tentoonstellingsproject op wielen. De kunstenaarsbox houdt in elke provincie halt. Een exclusief kunstenaarsduo gaat er aan de slag rond diversiteit.

De box biedt 2 kunstenaars de ruimte om hun visie op diversiteit en kunst tentoon te stellen, met een directe link naar de plaats waar de box gehuisvest wordt.

De nadruk ligt op de interculturaliteit binnen de samenleving. Om dat te vertalen naar beeldende kunst, is de inbreng van ZebrArt uiterst belangrijk. ZebrArt biedt gevluchte kunstenaars een platform. Uit hun pool van niet-westerse kunstenaars worden 5 mensen uitgenodigd een duo te vormen met een westerse kunstenaar die curator Pieter Vermeulen aantrekt. Verschillende mensen, onderlegd in verschillende disciplines, elk met andere etnische wortels, andere vormen van beeldexpressie. Matchbox on Tour wordt het rijdend bewijs dat kunst van en voor iedereen is.

Schrijver Ringo Gomez-Jorge en fotograaf Artur Eranosian kregen de opdracht om de tour te documenteren. Ze brengen alles samen op deze blog. Zo kunt u Matchbox on Tour thuis en ter plaatse opvolgen.

Dit is een project van KUNSTWERK[t] in samenwerking met Creatief schrijven, Centrum voor Beeldexpressie en ZebrArt.

woensdag 13 juli 2011

WIE ZIJN NINA EN CONNY - EEN VRAGENLIJSTJE



Nina Stoupina en Conny Kuilboer zijn de twee gegadigden die de Matchbox gaan vullen met kunst. Inmiddels is de box terug gewassen, geverfd en klaar voor creatieve input. Op 17 juli zal hij in de tuin van het MIAT in Gent prijken, waarbij hij zijn deur opent voor nieuwsgierigen die graag willen zien wat Nina en Conny ermee gedaan hebben. In het vorig interview kon je lezen dat de dames er een soort woonkamer van gaan maken waarin hun creatieve raakvlakken en verschillen tot uiting zullen komen. 
Net zoals bij de vorige kunstenaars, heb ik ook dit kunstkoppel onderworpen aan de beruchte Proust-vragenlijst en heb ik aan beide kunstenaars gevraagd wat de essentie van hun werk is. Hieronder het resultaat.



HET PROUST INTERVIEW VAN CONNY EN NINA

+Wat is jouw belangrijkste karaktertrek?
Conny: Mijn belangrijkste karaktertrek is, denk ik, mijn openheid.
Nina: Eerlijkheid.

+Welke kwaliteit waardeer je in een kunstenaar?
Conny: Nieuwsgierigheid en daardoor paden opzoeken die nog niet bewandeld zijn.
Nina: Creativiteit en internationale openheid.

+Wat is jouw voornaamste tekortkoming?
Conny: Ik kan erg eigenwijs zijn en geef niet graag iets uit handen.
Nina: Schrik, angst,…

+Wat is jouw liefste bezigheid?
Conny: Naar muziek luisteren en nieuwe dingen ontdekken.
Nina: Zwemmen met mijn kat in de rivier.

+Wat is jouw droom van geluk?
Conny: Mijn droom van geluk is om samen met mijn lief ongestoord te kunnen leven en werken.
Nina: Dansen wanneer ik wil.

+Wat zou jouw grootste ongeluk zijn?
Conny: Iemand dierbaar verliezen. Dat zijn voor mij de momenten dat de wereld werkelijk instort. Ik besef altijd hoe fragiel en vergankelijk het leven eigenlijk is. 
Nina: Als mensen verraderlijk zijn.

+Wat zou je willen zijn?
Conny: Astronaut, maar ik ben heel tevreden als kunstenaar.
Nina: Zoals ik nu echt ben.

+In welk land zou je het liefst willen wonen?
Conny: Het gras is altijd groener bij de buren, maar door op dat groene gras te zitten,verlang je vaak naar datgene wat je achter hebt gelaten. Ik kan deze vraag onmogelijk beantwoorden.
Nina: Mijn land is de wereld.

+Wat is jouw lievelingskleur?
Conny: Een kleur wordt pas mooi als je deze naast een andere kleur ziet. Of dat nu een contrasterende of gelijkende kleur is. De combinatie vind ik mooi.
Nina: Geen voorkeur.

+Van welke bloem hou je het meeste?
Conny: De bloem van de kalanchoë. Daarmee ben ik opgegroeid.
Nina: De pioen.

+Wat is jouw lievelingsvogel?
Conny: Ik hou van alle vogels, maar de zwaluw en de kakapo zijn wel mijn favorieten. Ook de lyrevogel vind ik heel bijzonder. Maar ik vind de huismus ook fantastisch. En dan vergeet ik helemaal de kauw: bruut als ze zijn, leven ze altijd in paren en blijven ze altijd samen. De sociale structuur van hun kolonies vind ik super fascinerend. 
Nina: De grote bonte specht.

+Wie zijn jouw favoriete heldinnen?
Conny: Mijn moeder en Quinta Bies.
Nina: Zoja Kosmedemijanskaja.

+Wie zijn jouw favoriete componisten/muziekgroepen?
Conny: Ik hou van Polyfonie tot punk. Elke componist en muziekgroep heeft mooie en minder mooie dingen geschreven. Wie mijn favoriet is, hangt af van het moment. Gisteren was het Gombert, vandaag is het Pavement, morgen is het weer iemand anders.
Nina: Goran Bregovic.

+Wie zijn jouw favoriete schilders?
Conny: René Daniëls, Kars Persoon, Henrik Kröner.
Nina: Goede schilders.

+Wie zijn jouw helden?
Conny: Jack en Dinos Chapman en Stephen Fry.
Nina: Pavlic Morozov.

+Wat verafschuw je boven alles?
Conny: Kortzichtigheid.
Nina: Verraders.

+Welke militaire gebeurtenis bewonder je het meest?
Conny: De ontbinding van het leger in Costa Rica in 1949.
Nina: De Tweede Wereldoorlog.

+Hoe zou je willen sterven?
Conny: Vol van het leven, klaar om te gaan.
Nina: Zonder het te weten.

+Wat is jouw geestelijke conditie op het moment?
Conny: Gelukkig maar met heimwee.
Nina: Perfect.

+Wat is jouw lijfspreuk?
Conny: Dapper doorgaan.
Nina: Wachten en inhalen is alleen tijdverlies.

+Wie is jouw grootste invloed?
Conny: Mijn lief, hij inspireert me elke dag.
Nina: De natuur.

+Wat is jouw grootste angst?
Conny: De plotselinge gebeurtenis, met tragische afloop.
Nina: Bloed.

+Wat is jouw meest gewaardeerde bezitting?
Conny: De ring aan mijn rechterhand en mijn blauwe knikker.
Nina: Mijn bloeiende appelboom.

BESCHRIJVING VAN HET WERK VAN NINA EN CONNY





+Beschrijf je werk.
Conny: Ik maak objecten, installaties, foto's en tekeningen. Een materiaal dat ik vaak gebruik is dekenstof. Het is dubbelzinnig en refereert naar warmte en bescherming, maar het kan ook verstikkend zijn. De ruwe textuur en het specifieke kleurenpalet van dekenstof daagt me uit en zet mij aan tot een sterke stilering van mijn beeldtaal. Ik werk veel met installaties waarbij afzonderlijk gemaakte objecten weer een materiaal worden in een groter geheel. 
Nina: Vertrekkende van Russische avant-garde (Dadaïsme) combineer ik abstracte en figuratieve beelden die een gedeelte van de waarheid bevatten en variaties bezitten van constructieve initiaties in een conceptuele richting. Daarbij wordt een symbiose tussen de wereld en mij voltooid zowel in vorm als in gevoelens, en verwezenlijk ik dit in een dynamische compositie. Mijn technische capaciteiten bij het schilderen en het tekenen staan me toe om onbeperkt beeld, licht en structuren te manipuleren. Door te balanceren tussen verschillende media (soms video), dwing ik mezelf tot het beleven van het verleden en het heden.

+Beschrijf je afkomst.  
Conny: Ik ben geboren in Nederland, in hetzelfde huis waar ook mijn vader is geboren. Aan de rand van Heerhugowaard, een poldergebied in de kop van Noord-Holland. Ik ben de jongste uit een gezin van 4 dochters. Mijn ouders hebben een potplantenkwekerij. Het is het bedrijf wat mijn opa is begonnen in de jaren '30. 
Nina: Ik ben geboren in de provincie Oblast, van Moskou, in het midden van de huizen van Tolstoi, Tjechow en Polenov. Ik ben opgegroeid in de kelder van het gebouw waar vandaag het Museum van Actuele Kunst in Moskou gevestigd is. Mijn opvoeding genoot ik in de Kunstacademie van Moskou, binnen een kring van alternatieve kunstenaars die nooit een portret van Lenin geschilderd hebben.

+Beschrijf je bron van inspiratie.  
Conny: Mijn werk omvat een onderzoek dat ingaat op verschillende concepten met betrekking tot de perceptie van tijd. Oliver Sacks heeft hier een prachtig essay over geschreven.
Nina: Het gewone leven inspireert me.

+Beschrijf je absolute artistieke tegenpool.
Conny: Ik geloof niet in tegenpolen. Hoe verschillend de uitgangspunten van een artistieke uiting ook kunnen zijn, er zijn altijd elementen die verbinden.
Nina: Het primitivisme.

+Beschijf je toekomstvisie.  
Conny: Blijf roeren (quote Quinta Bies). 
Nina: Ik wil werken met verschillende nationaliteiten.


RINGO GOMEZ JORGE

Geen opmerkingen:

Een reactie posten