Matchbox on Tour Editie 2011-2012

Van april tot en met november 2011 trekt een heel bijzondere tentoonstelling door Vlaanderen.

Matchbox on Tour is een tentoonstellingsproject op wielen. De kunstenaarsbox houdt in elke provincie halt. Een exclusief kunstenaarsduo gaat er aan de slag rond diversiteit.

De box biedt 2 kunstenaars de ruimte om hun visie op diversiteit en kunst tentoon te stellen, met een directe link naar de plaats waar de box gehuisvest wordt.

De nadruk ligt op de interculturaliteit binnen de samenleving. Om dat te vertalen naar beeldende kunst, is de inbreng van ZebrArt uiterst belangrijk. ZebrArt biedt gevluchte kunstenaars een platform. Uit hun pool van niet-westerse kunstenaars worden 5 mensen uitgenodigd een duo te vormen met een westerse kunstenaar die curator Pieter Vermeulen aantrekt. Verschillende mensen, onderlegd in verschillende disciplines, elk met andere etnische wortels, andere vormen van beeldexpressie. Matchbox on Tour wordt het rijdend bewijs dat kunst van en voor iedereen is.

Schrijver Ringo Gomez-Jorge en fotograaf Artur Eranosian kregen de opdracht om de tour te documenteren. Ze brengen alles samen op deze blog. Zo kunt u Matchbox on Tour thuis en ter plaatse opvolgen.

Dit is een project van KUNSTWERK[t] in samenwerking met Creatief schrijven, Centrum voor Beeldexpressie en ZebrArt.

donderdag 4 augustus 2011

EEN KORTE SCHETS VAN HET WERK VAN ALI EN BERT

In het voorgaande Proust interview werd een summiere schets gegeven van de persoonlijkheid van de kunstenaars Ali Kadhum en Bert Jacobs, het duo dat de Matchbox in Antwerpen zal onderwerpen aan hun artistieke grillen. Hier volgt een korte schets van hun werk. De essentie vervat in 5 vragen. een dubbel interview met de kunstenaars over hun samenwerking voor Matchbox zal spoedig volgen.


ALI KADHUM
+++++++++++

























+Beschrijf je werk.
Mijn werk gaat over (r)evolutie, bevruchting, de wereld ontdekken, uit de doodskist breken, (weder)geboorte, rebellie, dromen en botsing.
Ik toon wat er de laatste tijd gebeurd is in de Arabische landen. Het volk komt meer en meer in opstand tegen de overheid en de corruptie van het bestuur. De burgers vechten voor verandering op gebied van economie, politiek en socialiteit. Er is een nieuwe generatie die hoopt op de geboorte van een gezonde maatschappij waarin mensen vrij mogen denken en dromen. Het is deze beweging die ik in mijn werk wil tonen.

+Beschrijf je afkomst. 
Ik kom uit Irak, een uitzonderlijk  surrealistisch land vol tegenstellingen. Er wordt echter niet goed gezorgd voor de rijke beschaving van dit land die bedreigd wordt door chaos en oorlog.
Ondanks de moeilijke situatie blijft het een land van menselijke warmte, poëzie en schoonheid. Het is een plaats waar mensen dagelijks hun wonden verzorgen om iedere dag een nieuwe start te kunnen nemen en te blijven dromen.

+Beschrijf je bron van inspiratie. 
Ik heb me laten inspireren door het beeld van de betogers die zich verspreiden in de straten.
Dit beeld doet me denken aan zaadcellen op weg naar een eicel.

"Ze zetten me in een koker en zeiden: ' pas je aan'. 
Omdat ik groeide werd de koker smaller en versplinterd".
(Ahmed Matar)

De Matchox verbeeldt voor mij deze koker.  Ze is als een dode geest waarbinnen mensen opgesloten worden. Zij die deze beklemmende koker verlaten, komen in beweging, verspreiden zich in de wereld om een nieuwe dag te beginnen en steken het licht aan voor een nieuwe droom. 

+Beschrijf je absolute artistieke tegenpool.
/

+Beschijf je toekomstvisie. 
Ik wil hier geen uitspraak over doen want wie weet wat de toekomst brengt.

BERT JACOBS
++++++++++++




















+Beschrijf je werk. 
Mijn werk omvat installaties, tekeningen, acties, kijkdozen en objecten. Vertrekpunt hierbij zijn vaak speelse motieven die uitmonden in een poëtisch beeld. "Geregeld is er een breuk met de vorige media die hij gebruikte, waardoor het moeilijk is zijn werk onder één noemer te plaatsen."

+Beschrijf je afkomst.  
Turnhout is een stad in het noorden van België gelegen in de provincie Antwerpen. Turnhout is de hoofdstad van de Kempen en wordt eveneens de "speelkaartenstad" genoemd. Daarnaast is ze de hoofdplaats van het arrondissement Turnhout en het gelijknamige kies- en gerechtelijk kanton.

+Beschrijf je bron van inspiratie.  
Moeilijk te zeggen. Ik geraak geïnspireerd door de dingen die mensen niet meer moeten hebben. Rommelmarkten en kringloopwinkels zijn een dankbare bron van ideeën.

+Beschrijf je absolute artistieke tegenpool.
/

+Beschijf je toekomstvisie.  
Zorgen voor betere omstandigheden om mijn werk te maken en tentoon te stellen opdat 'mijn eigen ding doen' gegarandeerd blijft.



RINGO GOMEZ JORGE

Geen opmerkingen:

Een reactie posten