Matchbox on Tour Editie 2011-2012

Van april tot en met november 2011 trekt een heel bijzondere tentoonstelling door Vlaanderen.

Matchbox on Tour is een tentoonstellingsproject op wielen. De kunstenaarsbox houdt in elke provincie halt. Een exclusief kunstenaarsduo gaat er aan de slag rond diversiteit.

De box biedt 2 kunstenaars de ruimte om hun visie op diversiteit en kunst tentoon te stellen, met een directe link naar de plaats waar de box gehuisvest wordt.

De nadruk ligt op de interculturaliteit binnen de samenleving. Om dat te vertalen naar beeldende kunst, is de inbreng van ZebrArt uiterst belangrijk. ZebrArt biedt gevluchte kunstenaars een platform. Uit hun pool van niet-westerse kunstenaars worden 5 mensen uitgenodigd een duo te vormen met een westerse kunstenaar die curator Pieter Vermeulen aantrekt. Verschillende mensen, onderlegd in verschillende disciplines, elk met andere etnische wortels, andere vormen van beeldexpressie. Matchbox on Tour wordt het rijdend bewijs dat kunst van en voor iedereen is.

Schrijver Ringo Gomez-Jorge en fotograaf Artur Eranosian kregen de opdracht om de tour te documenteren. Ze brengen alles samen op deze blog. Zo kunt u Matchbox on Tour thuis en ter plaatse opvolgen.

Dit is een project van KUNSTWERK[t] in samenwerking met Creatief schrijven, Centrum voor Beeldexpressie en ZebrArt.

donderdag 4 augustus 2011

MATCHBOX ANTWERPEN - ALI KADHUM EN BERT JACOBS











Zeer binnenkort zal de Matchbox in Antwerpen opengesteld worden voor het publiek, meer bepaald komend weekend al. Inderdaad, slechts een paar weken geleden stond hij nog in Gent waardoor deze twee edities nogal kort op elkaar volgen. Dat komt doordat omstandigheden, neveneffecten en de wet van de causaliteit een aandeel hebben in het vormen van beslissingen, waarvoor onze oprechte excuses.

De twee deelnemende kunstenaars zijn Ali Kadhum en Bert Jacobs, maar dat kon je wellicht al uit de titel aflezen. Zoals gewoonlijk heb ik hen eerst onderworpen aan het Proust interview. Dat vonden ze alles behalve leuk. Ik heb gemerkt dat de meeste kunstenaars het een flauw gegeven vinden. "Waar slaan deze oppervlakkige vragen op?" Men wordt er zenuwachtig van. De essentie van dit interview is echter de wijze waarop de kunstenaars met de vragen omgaan. Natuurlijk kan het me vrij weinig schelen wat hun favoriete vogel, hun grootste angst of hun ultieme droom van geluk is. Belangrijker is of ze zeer specifiek - of zeer vaag - op de vragen antwoorden én op welke wijze ze dat doen. De één maakt een grap, de ander geraakt geïrriteerd. Sommige kunstenaars begrijpen het niet, vinden het flauw, terwijl anderen de vragenlijst net zeer serieus opvatten. Ik denk dat deze onderliggende gedachte de drijfveer was van de maker van de vragenlijst, Marcel Proust.  Wie zal het zeggen? Misschien was hij écht geïnteresseerd in de lievelingskleuren des mens. Hieronder de antwoorden van Ali en Bert.

ALI KADHUM
++++++++++

+Wat is jouw belangrijkste karaktertrek? 
Dat ik respect heb voor iedereen.

+Welke kwaliteit waardeer je in een kunstenaar?
Dat hij rond een thema werkt, een rede heeft voor zijn kunstwerk.

+Wat is jouw voornaamste tekortkoming?
/

+Wat is jouw liefste bezigheid?
/

+Wat is jouw droom van geluk?
Om ooit een eigen tentoonstelling te houden.

+Wat zou jouw grootste ongeluk zijn? 
Als ik mijn inspiratie kwijt zou raken.

+Wat zou je willen zijn? 
Een kunstenaar of een kind.

+In welk land zou je het liefst willen wonen? 
Het land dat me goed zou beschermen en mijn rechten zou respecteren. 

+Wat is jouw lievelingskleur? 
Turquoise.

+Van welke bloem hou je het meeste? 
/

+Wat is jouw lievelingsvogel? 
De kraai.

+Wie zijn jouw favoriete heldinnen? 
/

+Wie zijn jouw favoriete componisten/muziekgroepen? 
/

+Wie zijn jouw favoriete schilders? 
/

+Wie zijn jouw helden? 
/

+Wat verafschuw je boven alles? 
/

+Welke militaire gebeurtenis bewonder je het meest? 
/

+Hoe zou je willen sterven? 
/

+Wat is jouw geestelijke conditie op het moment? 
/

+Wat is jouw lijfspreuk? 
/

+Wie is jouw grootste invloed? 
/

+Wat is jouw grootste angst? 
/

+Wat is jouw meest gewaardeerde bezitting? 
/

BERT JACOBS
+++++++++++

+Wat is jouw belangrijkste karaktertrek? 
Ik ben grappig, zelfingenomen en kan mezelf relativeren.

+Welke kwaliteit waardeer je in een kunstenaar? 
Authenticiteit en eerlijkheid.

+Wat is jouw voornaamste tekortkoming? 
Niet mee zijn met de technologische/digitale ontwikkelingen van vandaag.

+Wat is jouw liefste bezigheid? 
In mijn atelier werken en vrijen, maar dat lijkt me vanzelfsprekend.

+Wat is jouw droom van geluk? 
Dat ik die rokende rups zou zijn van het verhaal Alice In Wonderland.

+Wat zou jouw grootste ongeluk zijn? 
Een gigantisch auto-ongeluk terwijl ik niet verzekerd ben, dronken reed, geen keuringsbewijs op zak heb en 
er een tiental betrokkenen zijn.

+Wat zou je willen zijn? 
Zen.

+In welk land zou je het liefst willen wonen? 
Wallonië! Neen, liever Nieuw Zeeland. Maar daar ben ik nog niet geweest. Even denken. Ik vind het in België nog niet zo slecht. We zien wel.

+Wat is jouw lievelingskleur? 
Momenteel, als ik mag kiezen, ga ik voor geelachtig blauw.

+Van welke bloem hou je het meeste? 
De klaproos.

+Wat is jouw lievelingsvogel? 
De boomklever en de ijsvogel.

+Wie zijn jouw favoriete heldinnen? 
Xena.

+Wie zijn jouw favoriete componisten/muziekgroepen? 
Dat varieert, maar om toch iets te antwoorden: Ali Farka Touré, Tom Waits en Philip Glass

+Wie zijn jouw favoriete schilders? 
Michiel Ceulers, Jeremie Callens en Gerard Herman.

+Wie zijn jouw helden? 
Alfons Van Hees, Jasper Depagie en Rico Naessens.

+Wat verafschuw je boven alles? 
Controlefreaks en vervelende machtsmisbruikers.

+Welke militaire gebeurtenis bewonder je het meest? 
Ik ben daar eigenlijk niet voldoende van op de hoogte om er een oordeel over te vellen.

+Hoe zou je willen sterven? 
Liever niet traag en pijnlijk.

+Wat is jouw geestelijke conditie op het moment? 
Geënerveerd door deze vragenlijst.

+Wat is jouw lijfspreuk? 
Tis de combo van moterolie, zagemeel vanille en gemaaid gras. (sic)

+Wie is jouw grootste invloed? 
Op artistiek vlak? Dan denk ik oorspronkelijk nonkel Daniel, die me van kleins af meenam naar musea en dergelijke. De gedrevenheid van Bieke Depoorter is ook geen onmiskenbare invloed.

+Wat is jouw grootste angst? 
Superhard neerkomen na een serieus lange val.

+Wat is jouw meest gewaardeerde bezitting? 
Mijn Mercedes. Oh lord.



TEKST: RINGO GOMEZ JORGE
FOTO'S: ARTUR ERANOSIAN

Geen opmerkingen:

Een reactie posten