Hannelore en Carlos zullen samen een werk maken dat tentoongesteld zal worden in de Matchbox op 15 mei aan het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika. In welke mate beide kunstenaars hun stempel op het werk zullen drukken is geduldig afwachten. Het lijkt me niet onnuttig om eerst nader te bekijken wat feitelijk de - figuurlijke - stempels van deze kunstenaars zijn. Meestal zit deze informatie vervat in een korte biografie, maar het lijkt me beter om dit rechtstreeks te vragen aan de kunstenaars zelf. Hieronder volgen de antwoorden op mijn doodeenvoudige doch broodnodige vragen.
HANNELORE VAN DIJCK
Ik maak muurtekeningen en tekeningen op papier. Vaak zijn mijn beelden settings zonder personages of activiteit, waarin de context de spanning creëert. Mijn werkproces omvat een langdurig onderzoek van ruimte, structuur en tastbaarheid doorheen een nauw contact met mijn materiaal. In het tijdelijke karakter van de muurtekening kunnen houtskool en krijt tot hun recht komen. Door het behoud van de tekening niet na te jagen, wordt ze door haar kwetsbaarheid en haar vergankelijkheid bezielt met een soort ultieme fragiliteit, die zich uiteindelijk manifesteert in de erosie van de tekening.
Ik ben geboren in 1986 en opgegroeid in Wuustwezel. Het middelbaar onderwijs heb ik in 2004 in Antwerpen afgerond in de richting Beeldende Vorming. In 2008 ben ik afgestudeerd aan in de Beeldende Kunsten aan het Sint-Lucas in Gent. Na mijn 4 studiejaren in Gent ben ik naar Antwerpen verhuisd. 1,5 jaar later ben ik voor een residentie in GlogauAIR naar Berlijn vertrokken en op dit moment verblijf ik weer in Wuustwezel.
+Beschrijf je bron van inspiratie.
Alles wat zich in mijn leefwereld afspeelt kan een bron van inspiratie zijn. Dromen, werkelijkheid, films, foto's, tekst,… Impulsen kunnen overal vandaan komen en worden dikwijls met elkaar vermengd. Voor een muurtekening begin ik met wat de locatie mij biedt en probeer ik met mijn installatie de ruimte naar mijn hand te zetten.
+Beschrijf je absolute artistieke tegenpool.
Wat is het tegenovergestelde? En wat is absoluut? Ik vind het moeilijk om op deze vraag een antwoord te formuleren omdat ‘de waarheid’ altijd vele nuances kent en ergens in een grijze zone ligt. Een gedetailleerde beschrijving kan ik daarom niet geven, maar aangezien ik eerder intuïtief en traag werk, zal mijn tegenpool cerebraal en snel werken zijn.
+Beschijf je toekomstvisie.
We zullen zien! Ik wil verder werken in het ritme waarin ik nu werk. Er is nog heel veel dat ik wil doen en ik ben heel ambitieus, maar ik streef niet naar een bepaald toekomstbeeld op lange termijn. Alles komt zoals het komt.
CARLOS RAMIREZ CARRASCO
Het is een zoektocht naar een odyssee. Hetgeen dat wij kunst noemen is in feite gelijkaardig aan een ziekte, maar dat maakt dat alle middelen en vormen van communicatie toelaatbaar zijn. Het is dat wat de mens zo groot maakt.
Ik voelde me verplicht om eerst de traditionele schilderkunst volledig te bestuderen, dit om mijn ego te vermoorden. Dit was voor mij de enige manier om te kunnen beginnen aan eigen creaties. Stilaan heeft mijn visie zich ontplooid.
+Beschrijf je bron van inspiratie.
Op dit moment zijn het vooral samenwerkingen met kunstenaars die me inspireren.
Door de uitwisseling van ideeën die tijdens het werkingsproces groeit, kan men een creatieve rijkdom opbouwen. Ook tijdens workshops krijg ik impulsen van improvisatie die een weg vormen naar de creatie van iets.
+Beschrijf je absolute artistieke tegenpool.
Kunst die men 'contemporain' noemt, wat voor mij zoveel betekent als 'content pour rien'. Kunst die gemaakt wordt zuiver om geld mee te verdienen.
+Beschrijf je toekomstvisie.
Het zoeken naar een nieuwe uitdaging.
NUTTIGE INFORMATIE
Waar:
Koninklijk Museum voor Midden-Afrika (KMMA), Leuvensesteenweg 13B – 3080 Tervuren.
Wanneer en wat:
Dinsdag 10 mei 2011:18u opening van de tijdelijke tentoonstellingen en Matchbox on Tour.
Zondag 15 mei 2011: hele dag feest in het museum van 10u tot 18u: Africa < > Tervuren 2011.
www.africamuseum.be
RINGO GOMEZ JORGE
Geen opmerkingen:
Een reactie posten