Matchbox on Tour Editie 2011-2012

Van april tot en met november 2011 trekt een heel bijzondere tentoonstelling door Vlaanderen.

Matchbox on Tour is een tentoonstellingsproject op wielen. De kunstenaarsbox houdt in elke provincie halt. Een exclusief kunstenaarsduo gaat er aan de slag rond diversiteit.

De box biedt 2 kunstenaars de ruimte om hun visie op diversiteit en kunst tentoon te stellen, met een directe link naar de plaats waar de box gehuisvest wordt.

De nadruk ligt op de interculturaliteit binnen de samenleving. Om dat te vertalen naar beeldende kunst, is de inbreng van ZebrArt uiterst belangrijk. ZebrArt biedt gevluchte kunstenaars een platform. Uit hun pool van niet-westerse kunstenaars worden 5 mensen uitgenodigd een duo te vormen met een westerse kunstenaar die curator Pieter Vermeulen aantrekt. Verschillende mensen, onderlegd in verschillende disciplines, elk met andere etnische wortels, andere vormen van beeldexpressie. Matchbox on Tour wordt het rijdend bewijs dat kunst van en voor iedereen is.

Schrijver Ringo Gomez-Jorge en fotograaf Artur Eranosian kregen de opdracht om de tour te documenteren. Ze brengen alles samen op deze blog. Zo kunt u Matchbox on Tour thuis en ter plaatse opvolgen.

Dit is een project van KUNSTWERK[t] in samenwerking met Creatief schrijven, Centrum voor Beeldexpressie en ZebrArt.

dinsdag 17 mei 2011

MATCHBOX KUNSTENAARS TERVUREN

Mag ik aan je voorstellen, de kunstenaars voor de Matchox in Tervuren: Hannelore Van Dijck en Carlos Ramirez.
Hopelijk is iedereen ondertussen reeds bekend met het concept van Matchbox: het samenbrengen van twee kunstenaars uit verschillende culturele achtergronden en ze elkaar laten kruisbestuiven met als eindresultaat (hopelijk) een spreekwoordelijke match. Het klinkt een beetje zoals een derderangs datingshow, maar dat is het allerminst. Het is een project met als doel een creatieve versmelting van twee geesten of minder metafysisch uitgedrukt: een korte maar zeer intense samenwerking tussen twee kunstenaars.

Televisieprogramma of kunstzinnige ernst, in ieder geval dienen de deelnemende kandidaten even onderzocht te worden. Net zoals bij de kunstenaars in Limburg zal ik hen onderwerpen aan het Proust interview. Eerst was ik weinig overtuigd dat deze persoonlijke enquête een waarheidsgetrouw beeld zou kunnen geven van de onderzochte persoon. Toch begint stilaan het geloof in mij aan te wakkeren in die zin dat er door de vragen een portret wordt geschetst dat eerder wat abstract is, maar toch een bron van waarheid met zich meedraagt. 
Waarheid of leugen, in ieder geval, ik vroeg onze Matchbox kunstenaars naar hun lievelingsvogel, toekomstplannen en laatste maaltijd. Schrap dat laatste want iedereen weet dat hierop enkel lasagne kan geantwoord worden.

HANNELORE VAN DIJCK


+Wat is jouw belangrijkste karaktertrek?
Ik heb het even aan mijn ouders gevraagd en zij zeggen: gedrevenheid en overgave.

+Welke kwaliteit waardeer je in een kunstenaar?
Ik kan veel en verschillende kwaliteiten waarderen, maar ik antwoord: eerlijkheid.

+Wat is jouw voornaamste tekortkoming?
Ik heb er veel, maar ik ben vooral heel ongestructureerd en dat heeft nog een heleboel neveneffecten.

+Wat is jouw liefste bezigheid?
Dat hangt ervan af waar ik op dat moment zin in heb.

+Wat is jouw droom van geluk?
Zorgeloosheid.

+Wat zou jouw grootste ongeluk zijn?
Dat wil ik liever niet bedenken.

+Wat zou je willen zijn?
Honderd procent zeker.

+In welk land zou je het liefst willen wonen?
Ik heb alleen nog maar in België gewoond en een aantal maanden in Duitsland. Ik ben in beide landen gelukkig.

+Wat is jouw lievelingskleur?
Dat heb ik eigenlijk niet, ik heb eerder favoriete nuances van alle verschillende kleuren.

+Van welke bloem hou je het meeste?
De orchidee.

+Wat is jouw lievelingsvogel?
De papegaai.

+Wie zijn jouw favoriete heldinnen?
Catwoman.

+Wie zijn jouw favoriete componisten/muziekgroepen?
Chopin. 

+Wie zijn jouw favoriete schilders?
Van Gogh.

+Wie zijn jouw helden?
Elias Canetti, Hiroshige, Daisuke Ichiba, Goele Dewanckel, Wes Anderson,… En ik kan blijven doorgaan!

+Wat verafschuw je boven alles?
Ongecontroleerde agressie.

+Welke militaire gebeurtenis bewonder je het meest?
Hier kan ik niet op antwoorden.

+Hoe zou je willen sterven?
Hier kan ik al helemaal niet op antwoorden.

+Wat is jouw geestelijke conditie op het moment?
Een klein beetje ongemakkelijk van zo veel vragen.

+Wat is jouw lijfspreuk?
Haast en spoed zijn zelden goed.

+Wie is jouw grootste invloed?
Mijn ouders, zij hebben mij opgevoed.

+Wat is jouw grootste angst?
Sorry, nog zo'n vraag waar ik niet op ga antwoorden.

+Wat is jouw meest gewaardeerde bezitting?
Ik ben héél blij dat ik een bed heb.


CARLOS RAMIREZ CARRASCO


+Wat is jouw belangrijkste karaktertrek?
Ik ben zeer activistisch ingesteld.

+Welke kwaliteit waardeer je in een kunstenaar?
Ruimdenkend zijn.

+Wat is jouw voornaamste tekortkoming?
Dat ik soms weinig communicatief ben.

+Wat is jouw liefste bezigheid?
Discussiëren.

+Wat is jouw droom van geluk?
Blijven hopen dat de mens goedaardig is.

+Wat zou jouw grootste ongeluk zijn?
Dat geld het wint van de liefde.

+Wat zou je willen zijn?
Gewoon mezelf.

+In welk land zou je het liefst willen wonen?
Een plaats waar iedereen gelukkig is.

+Wat is jouw lievelingskleur?
Wit.

+Van welke bloem hou je het meeste?
De Copihue (nationale bloem van Chili)

+Wat is jouw lievelingsvogel?
De Condor.

+Wie zijn jouw favoriete heldinnen?
Mijn kinderen.

+Wie zijn jouw favoriete componisten/muziekgroepen?
Congreso, Inti Illimani, Jaivas.

+Wie zijn jouw favoriete schilders?
Van Gogh, Gaugin, Gaudi, Wilfrido Lam, Picasso en vele anderen.

+Wie zijn jouw helden?
Peter Pan.

+Wat verafschuw je boven alles?
Dat men niet naar me luistert.

+Welke militaire gebeurtenis bewonder je het meest?
Geen enkele.

+Hoe zou je willen sterven?
Op een gelukkige wijze.

+Wat is jouw geestelijke conditie op het moment?
Positief.

+Wat is jouw lijfspreuk?
Empujar las barreras. (Verleggen van de grenzen)

+Wie is jouw grootste invloed?
Niemand. 

+Wat is jouw grootste angst?
Dat wij hier blijven hangen.

+Wat is jouw meest gewaardeerde bezitting?
Mijn geliefde.



RINGO GOMEZ JORGE

Geen opmerkingen:

Een reactie posten